Egy vándor, aki hírűl viszi

Taiwan 2005-2008, 2013.

Elsősorban személyes dolgokról olvashatsz nálam, de a (kül)politikától kezdve internettel kapcsolatos hírekig minden előfordul.

helyi idő:

Hogyan mutattam be Magyarországot

2008.03.27. 06:27 :: zhaoman

Az egyetemen többféle óra keretében kell bemutatnunk az országunkat. Mindenki másképp mutatja be. Ez természetes, leginkább az előadást tartó szeméyl lelkesedésétől függ.

Főleg latin-amerikai és ázsia diákok vannak az egyetemen (a tajvaniak mellett), és az előadásaik néhány szempontból hasonlóak.

A legszembetűnőbb, hogy a történelemre szinte sose térnek ki. Nem történelem leckét akarok hallani, de néhány sarokpont, ami segítene elhelyezni az adott országot, nem ártana.

A földrajzra sem térnek ki. Mármint arra, hogy hol van az adott ország. Sokszor nincsennek is tisztában például a szomszédos országokkal. Egyszer egy fülöp-szigeteki lánynak én magyaráztam el, hogy hol van Korea.

Nagy hangsúlyt helyeznek a természet bemutatására, az ételekre, a zenére.

Hogyan mutattam be Magyarországot?


Szerencsére idővel bőven rendelkeztem (1+ óra), emiatt nem kellett aggódnom.

Gondoltam, hogy a hallgatóságnak nincs sok ismerete Magyarországon, ezért alapvetően azt a célt tűztem ki, hogy ne csak bemutassam az országot, hanem, hogy bizonyos információkat meg is jegyezzenek:
- az ország elhelyezkedése
- a zászló színe
- milyen nyelvet beszélünk

Lehet, hogy ez kevésnek tűnik, de azoknak, akik gyakorlatilag semmi információval  nem rendelkeznek, ez éppen elég.

Már egy éve kihoztam Tajvanra egy magyarruhát, gondoltam színesebbé teszem az előadást. Ha minden igaz, akkor ez alföldi csikós ruha. A mellény nem igazán autentikus, de a rajta virító Unicum felirat mindenképpen egyedi :) Csízmám sem volt, ezért hagyományos Converse cipőt vettem fel.

zhaoman: Magyarország, ahol álmomban jártam...

Főztem mákosgubát, és az előadás során ezt kiosztottuk a hallgatóság tagjainak. Egybehangzóan dícsérték. Örültem, hogy ízlett nekik. Érdekes látvány volt, ahogy pálcikával "kanalazták".

zhaoman: mákosgubát esznek pálcikával

Az előadás elején megkérdeztem, mit tudnak Magyarországról. A kontinenst és a fővárost tudták (ez utóbbit nem sokan), de ezen kívűl semmi! De tényleg. A beszélt nyelvtől kezdve, az Európán belüli elhelyezkedésig semmi!

Az előadás elején a hangsúlyt a térképre helyeztem. Az Európa térképet Nagy-Britaniától kezdve mutattam be: Anglia --> Franciaország --> Németország --> Lengyelország --> Szlovákia --> Magyarország. Többször visszatértem a szomszédainkra.

Ezután rövid történelem. Utaltam az ázsiai eredetünkre, és hangsúlyoztam, hogy a magyarok és a hunok nem rokon népek. (Ha a kedves olvasó ezt másként gondolja, nem muszáj jeleznie a kommentek között. Mindenki azt hisz, amit akar. Én így gondolom.)
Elmondtam a honfoglalás és az államalapítás idejét, majd ugrottam 900 évet és elmondtam, hogy Magyarország területe csökkent az I. világháború után. Majd 70 évvel később demokratikus ország lettünk, beléptünk a NATO-ba és az EU-ba. Tudom, ez nagyon zanzásítottnak tűnik, de ennyi bőven elég.

Ezután a zászlóról meséltem. Egymás mellé tettem a magyar és az olasz zászlót. Azzal a ténnyel, hogy ugyanazok a szinek alkotják a kettőt, csak más az elrendezés, szerintem sikerült megjegyeztetnem. AZ olasz zászlót ismerik, most már a magyart is.

zhaoman: magyar za'szlo', olasz za'szlo'
Következett a nyelv. A tajvaniak, ázsiaiak nagy részének fogalma sincs arról, hogy milyen nyelvet beszélünk. A legtöbbször angolra tippelnek, ezután az orosz vagy a német szokott következni. Ezt mindenképpen helyre akartam tenni. Ez a pár tucat ember már biztos tudni fogja a jövőben a helyes választ.

A szervezők a felkérésnél direkt kérték, hogy próbáljak néhány dolgot tanítani magyarul.
Tanítottam számokat, tulajdonneveket, és azt, hogy "Szeretlek!". Ez maradt meg a legjobban. Érdekes élmény volt, ahogy skanádlják "Szeretlek!","Szeretlek!","Szeretlek!".

Ha Ázsiában jártok és nehezen indul be egy beszélgetés, akkor tuti téma az r-hang, ugyanis nem tudják kimondani (a japánok és a kínaiak semmiképp). Vicces percek voltak, amikor a "répa, retek, mogyoró, korán reggel ritkán rikkant a rigó"-t próbáltam megtanítani.

Ezután időjárás, minimális információk a politikai rendszerről, oktatás, főváros, majd fényképek.

Közben volt még feltalálók és Nobel-díjasok. Ezt a diát Vera korábbi prezentációjából vettem kölcsön.  (Sajnos a blogja jelenleg nem elérhető.)

A sporttal kapcsolatban megemlítettem Puskást, de nem hallottak róla. Ez már nem az a korosztály...

Kaptam okelevelet is.
zhaoman: zhaoman & Amanda
Prezentáció



Képek


Mit hagytam ki? Ti miket szoktatok megemlíteni?

____________
ui.:Az IEAS (International Exchange Association for Student) rendezvényén adtam elő.

9 komment

Címkék: magyar felsooktatas ieas

A bejegyzés trackback címe:

https://zhaoman.blog.hu/api/trackback/id/tr38398914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.03.27. 23:28:49

"A legszembetűnőbb, hogy a történelemre szinte sose térnek ki. Nem történelem leckét akarok hallani, de néhány sarokpont, ami segítene elhelyezni az adott országot, nem ártana."

Nincs is nagyon taglalnivaló azon, hogy az elmúlt x évben különböző ideológiájú diktátorok váltogatták egymást az ország élén.


"Mit hagytam ki?"

A legfontosabb szavakat: pálinka, sör, bor, pörkölt, gulyásleves ;)
Tetszik a prezentáció!

Hettie · http://www.hettie.nolblog.hu 2008.03.28. 03:00:47

Nagyon tetszik a prezi. A ruhaval egyutt, meg a sportszelettel az asztalon :)


kerdes: milyen kiflifeleseget hasznaltal a makosgubahoz?

zhaoman 2008.03.28. 09:54:37

@ibigoo köszi a dícséretet! A kulináris dolgokkal az a baj, hogy nem marad meg belőle semmi ahallgatóságban. Két hete volt egy előadás Indonéziáról, a srác nagyon sokat beszélt az ételekről. Nem sok mindenre emlékszem... persze ez az én hibám is.

@Hettie volt pár kvízkérdés a végén: Milyen színű a zászló? Sorolj fel 2 szomszédos országot? stb. ekkor osztottam ki a Sport szeletet :)

A mákosgubához "sima francia-kenyeret" használtam. Itt ez a leggyakoribb nemédes kenyér. A mákot otthonról hoztam.

Vera 2008.03.28. 12:34:45

Jo lett :-) Bar a borok es a termal furdok hianyoztak nekem, de persze maskent epitetted fel a prezid...a kepek jo resze is `ismeros` volt ;-)
A lenyeg, hogy minel tobben megismerjek az orszagot, es ne keverjek az olasz zaszlot a magyarral, meg ne gondoljak azt, hogy `minden eu-i orszagban` angolul beszelnek ;) Itt is ez van amugy; sot az R-t sem tudjak kimondani a koreaiak sem ;)

Fruzs 2008.04.03. 18:34:18

tetszett a prezi, és amin meglepődtem, az, hogy a 24-es slide-ra betetted a Lengyel-kápolna képét is.

Elég sokat vagyok Szent György-hegyen és tök jó volt itt látni. :)

Vera 2008.04.08. 08:26:58

Azt a kepet valojaban en keszitettem es az en Mo. prezimbol kerult be ;-) Nyaranta legalabb egy hetet toltunk mi is Szent Gyorgy hegyen - leven, hogy tobb, mint 20 eve van mar ott a csaladnak nyaraloja :-)) Kicsi a vilag felismeres szempontjabol...

myrtill 2009.02.18. 23:13:47

az se rossz, ha az olasz zászlót jó irányból tesszük be egy ilyen prezentációba :)
(az ugyanis balról zöld-fehér-piros)

zhaoman 2009.02.18. 23:16:51

@myrtill: köszönöm az észrevételt, javítani fogom!
süti beállítások módosítása