Egy vándor, aki hírűl viszi

Taiwan 2005-2008, 2013.

Elsősorban személyes dolgokról olvashatsz nálam, de a (kül)politikától kezdve internettel kapcsolatos hírekig minden előfordul.

helyi idő:

Mi újság? (Taipei Times 2007. 11. 19.)

2007.11.19. 07:10 :: zhaoman

A hétvégén hosszú hónapok óta először vásároltam papír újságot. Az általános iskola felső tagozatától kezdve, egészen az egyetem elkezdéséig kötelező programom volt a reggeli újságolvasás.

Apukám reggel felébresztett, majd odaadta a reggeli adagot. Általában így haladtam:
1. helyi újság címlapja, és hátlapja.
2. Blikk címlap átfutása, majd a hátlapon Garfield.
3. Nemzeti Sport: Forma-1 cikkek.
4. Népszabadság (gyors átolvasás, a hosszú cikkek délutánra maradtak.)
+ péntekenként Magyar Narancs, hvg. (A legtöbb cikk hétvégére maradt. Általában a Narancs vezércikkeit és a Szüret heti termését olvastam el péntek reggel.)
+alkalmanként Top Gun, 168 óra, Hócipő, Garfield, PC World, Chip Magazin, meg még ki tudja mi.

Az ébresztéskor apa mindig megkérdezte kérek-e kávét? Mondtam, hogy kérek. Erre mindig (!)
megkérdezte, hogy két cukorral és tejszínhabbal kérem-e? Tizenvalahány éve ugyanúgy iszom a kávét, de ő mindig megkérdezte. Hiányzik, hogy megkérdezze ismét...

Tíz perc újságolvasás után apa hozta a kávét, és én olvastam még egy fél órát. Ezután összehajtottam az újságot, majd végighallgattam apa korholását, hogy nem hajtottam elég szépen össze. Megigazgatta a lapokat, és lesimította újra a hajtásnál, mert az újságokat mégiscsak el kellett adni. (Nagy szerencsém volt, hogy újságot árultunk. Nem is tudom, hogyan alakult volna a tinédzser-korszakom, ha nem árulunk újságot is...)

Az egyetemen a koliban már nem volt ilyen egyszerű újságot olvasni. Az egyetemen néha volt ingyen Világgazdaság, azt lapozgattam órán, de ez nem ugyanaz, mint otthon. Mára teljesen átalakultak az olvasási és hírfogyasztási szokásaim. Korábban kezelhetetlennek tűnő számú forrást futok át nagyon gyorsan. (Majd erről is írok egyszer.)

A hétvége után, tegnap ismét vettem újságot, amelyet egy kávézóban futottam át. Újra rá kellett döbbennem, hogy jó papír újságot olvasni.

Címszavakban, miről ír a mai újság.



#1
(Hackers use 'Lust, Caution')
Gonosz számítógépes csalók a népszerű Se, Jie film olyan változatát osztják meg a fájlcserélő oldalakon, amelyek vírust tartalmaznak. - Ezt én is tapsztaltam. Egész hihetetlen, hogy egy ennyire népszerű filmnek semmilyen kalózverzióját nem lehet letölteni. Csak ezt a vírusos marhaságot.

#2 (Fewer students are pursuing the American Dream)
A cikk alapja, hogy egyre kevesebb tajvani diák szeretne az Egyesült Államokban tanulni.

Az egyik legjobb egyetem, a Taiwan National University (NTU) diákjainak 80-90 százaléka tanult tovább az Egyesült Államokban Harminc-negyven évvel ezelőtt. Ma ez az arány 10-15 százalék.

Ennek egyik lehetséges okaként azt jegyzik meg, hogy a tajvani egyetemek oktatási színvonala sokat fejlődött az elmúlt időszakban. Az NTU egy brit szervezet (Times of Llondon's Higher Education Supplement) felmérése szerint a világ 102. legjobb egyeteme (az elmúlt években több tíz helyet javultak. Az egyetlen tajvani egyetem, amely felkerült a listára.)

A cikk második fele a külföldiek Tajvanon való tanulásával foglalkozik. Az egyik megkérdezett szerint, a tajvani egyetemek hiába egyre jobbak, a Tajvanon tanuló külföldiek elsődleges ideutazási indoka továbbra is a nyelvtanulás marad, az egyetemek tudományos teljesítménye kevésbé fontos. Egy másik hozzászóló szerint, ha a külföldiek hosszabb ideig tartózkodnak itt, és közben azt tapasztalják, hogy nem csak nyelvet tanulni, hanem tanulni is érdemes itt, akkor a későbbiekben is maradnak Tajvanon. (Ezzel - két és fél év ittlét után, teljesen egyetértek.)

A szombati lapszám egyik cikke hivatkozik a legfrissebb Nature magazin azon állítására, mely szerint a világ legtöbb széndioxidot kibocsátó erőműve tajvani, Tajcsungban található. 2003-ban 67 millió tonna széndioxidot bocsájtott ki, mely a tajvani összkibocsátás 27 százaléka.

Egy másik cikkben - pár oldallal később - azt a spanyol gyakrolatot ismertetik, mely szerint a 2001 óta épült házaknak olyan technológiával kell készülniük, hogy a melegvízfelhasználásuk 60 százalékát napenergia segítségével legyenek képesek előállítani. Ezzel a lépéssel Spanyolországban évente 3000 tonna széndioxid kibocsájtását előzik meg. A szerző ezt a modellt javasolja bevezetni Tajvanon is. (Arra nincs becslés, ez mennyi károsanyag kibocsátás megelőzésével járna. Felteszem, azonos nagyságrendű lenne.)

67 000 000 tonna - 3000 tonna... nem azt mondom, hogy a tudatos energiafelhsználás nem fontos. De! Inkább az erőművekre kellene jobban odafigyelni.

Mára ennyi.

5 komment

Címkék: miujsag csalad

A bejegyzés trackback címe:

https://zhaoman.blog.hu/api/trackback/id/tr85318342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anonymous 2007.11.19. 07:10:00

már van rip (cimg) ;) angol dvd meg február

asiafan 2007.11.19. 07:10:00

...felirat nélkül :(

asiafan 2007.11.19. 07:10:00

ezt a filmet eredetiben akarom, elvileg 19-én már lesz hk verzió

Hettie 2007.11.19. 07:10:00

szia, az nem egy szervezet, hanem egy ujsag :)

http://www.thes.co.uk/

Ördög Zoltán 2007.11.19. 07:10:00

Bizony. Újságot olvasni nagyon jó dolog! :)
süti beállítások módosítása