Az alábbiak nem általánosíthatóak egész Tajvanra. A bejegyzésben leírtakat arra alapozom, hogy a számos tajvani egyetem közül kettőn (Kaohsiung: Sun Yat-sen, Tainan: Cheng Kung) van számosabb, míg sok másik egyetemen kevesebb ismerősöm, akikre megállapításaim többnyire igazak.
Mobiltelefonnal általában mindenki rendelkezik, azonban nem ez a fő kapcsolattartási forma. Új ismerőseim mindig az MSN címemet kérdezik, és ők is azt adják meg. A telefonszámokat külön kérnem kell. Illetve nehezen értik, hogy miért van az MSN címem mellett még egy másik e-mail címem is. (Ekkor rövid fejtegetésbe kezdek az MSN 10 Mbyte-os és a Gmail 2 Gbyte-os tárhelye közti különbségről.) Mindenki az MSN-en érintkezik. Sokan órákat töltenek cseteléssel. Egy átlag tajvani diák MSN ismerőseinek száma 80 és 150 között mozog!
Megjegyzem: a tajvani diákok a külföldiekkel történő kapcsolattartás során talán azért is(!) preferálhatják az írásbeli kapcsolattartást, mert ilyen viszonylatban a kapcsolattartás nyelve többnyire az angol. A tajvani diákok többsége pedig az angolnyelv-oktatás sajátosságai miatt nem tud/mer/szeret angolul beszélni.
Megjegyzem2: fordított relációban, ha kínaiul kell valakivel „beszélnem”, én is szívesebben használom az írásbeli formát, mert szótár segítségével hatékonyabban kommunikálok írásban, mint szóban.
A Skype kevésbé elterjedt, az ICQ még kevésbé. YahooMessenger-t már többen használnak, de nem az MSN alternatívájaként, hanem azzal párhuzamosan. Az alap kereső – az én tapasztalataim szerint – a Yahoo. Az ismerőseim és az általam látogatott honlapok többsége alapvetően a Yahoo-t használja, nem a Google-t. A TV-ben és újságokban sokszor bukkan fel Yahoo hirdetés. Yahoo-s e-mail címe is többeknek van, mint Gmail-es.
Az iskolai hírek azonban nem is az MSN-en jutnak el a többséghez, hanem BBS-en(!). Meglepő módon ez a pre-web korszakból származó eszköz dominál a tajvani felsőoktatási életben. A BBS-t nevezzük az egyszerűség és közérthetőség kedvéért karakteres böngészésnek. A különbség a web és a BBS között nagyjából megegyezik a web és a wap közötti különbséggel. (Remélem, a hozzáértők nem fognak ezért a példáért megkövezni!). A BBS fénykorát a 80-as években, és a 90-es évek elején élte. Bővebben itt lehet olvasni róla.
Összefoglalva: egy tajvani (felsőoktatási) tanulónak igen tudatosan kell használnia az internetet. Mind a kapcsolattartás, mind az információ-szerzés egyre fokozottabb mértékben alapozódik az online formákra.
A következő bejegyzésben a tajvani képmegosztás és blogolás legelterjedtebb formáját szeretném bemutatni.